Valkoinen JÄTTI
*Kaupallinen yhteistyö; Mercedes-Benz
Autohaaveeni on toteutunut. Kuinka voisi kokea itsensä mahdollisimman pieneksi, mutta samaan aikaan kuitenkin vahvaksi – autosta sekin voi olla hei kiinni! Olen tässä tämän Mercedes-Benz kiertueen aikana selvästi alkanut ymmärtämään tätä miesten ajatusmaailmaa moottoreilla varustetuista vempeleistä hieman paremmin. Sen tämä viimeiseksi koejaossa ollut GLE-350d osoitti varsin armoitta, sillä se sai minun pienen pääni aivan sekaisin!
Pienenä ihmettelin miksi meillä vaihtui auton väri niin tiuhaan ja miksi piti vaihdella maasturiin talvisin – Nyt tiedän. Maasturikokemukseni on ollut isoin autohaaveeni kaikista. Saattaa siis hieman poiketa siitä miesten haavemaailmasta, jossa pyörii usein mahdollisimman matalaa urheiluautoa joka kulkee kovaa. Miksi ei isoa joka kulkee kovaa ja vakaasti? Ehkä tämä fiksaationi isoihin autoihin johtuu meikäläisen koosta eikä mistään muusta…iso on aina kiva!
Pienenä naisena tämä ajokokemus tuntui varsin ylelliseltä. En olisi halunnut tulla tuosta turvakaukalostani edes ulos. Nyt tämä uusin tulokas sekoitti myös hieman sitä, millaisen auton lopulta hankin? Pidin kuitenkin aikaisemman A-sarjan 220d käytännöllisyydestä, mutta kun kiertue päätettiin tällaiseen mahtipontiseen haaveeseeni, on valinnan vaikeus todella käsillä. Onko se isompi auto sittenkin parempi valinta, vai pitäydynkö kaupunkiauton viehättävyydessä? Tätä joudutaan nyt hieman kyllä sulattelemaan.
Jos perheen perustamista miettii, olisi tämänkaltainen valkoinen jättiläinen varmasti fiksumpi valinta erityisesti tilan puolesta. Koska autohan valitaan myös sen oman elämäntilanteen perusteella, ainakin jos järkevästi asiaa haluaa miettiä. Minua kiinnostaa paljon myös auton turvallisuus, koska se vaikuttaa käytännön toiminnan lisäksi siihen miltä minusta tuntuu auton ratissa ajaessani – onko olo turvallinen? Valkoinen JÄTTI ainakin toi sitä runsaasti.
Pelit ja vehkeet ovat tärkeitä tämänkin yksilön kohdalla. Jos kuvittelin A-sarjalaisesta löytyneen mielestäni kaikkea, käänsi GLE koko homman ylösalaisin. Aikaisempien herkkujen lisäksi tästä löytyi jotenkin aivan liian osuvia ominaisuuksia sellaiselle, joka puuhastelee ajon aikana jotakin. Kaista-avustin, joka tunnistaa tahattoman ajautumisen ajokaistalta antamalla merkin ohjauspyörässä tuntuvan värinän avulla. Ratti siis selvästi tärisee kyseisessä tilanteessa! Aluksi hölmönä hieman tätä ihmettelin, kunnes sen syy lopulta minulle valkeni. Tämä ominaisuus voi myös tarvittaessa auttaa palauttamaan auton takaisin oikealle ajokaistalle jarruttamalla pyöriä – minulle riitti tämä ratin ärähdys ja laskin miniporkkanat hetkeksi käsistäni.
Muut isolle autolle todella kätevät ja kuljettajaa avustavat toiminnot ovat aktiivinen katveavustin, liikennemerkkiavustin, törmäyksenestoavustin ja lempparini, peruutuskamera. Tosin tästä löytyi aikaisemman peruutuskuvan lisäksi ilmakuva, joka näyttää auton ympäristön yläilmoista. Ihan mielettömän kova ominaisuus, sillä sillä pystyi peruuttamaan auton helposti kotipihasta pois vaikka ikkunat olivat pakkasesta huurussa. Luulen että moni huutaisi tällaiselle ominaisuudelle hep?!
Liikennemerkkiavustin näyttää mm. muuttuvat nopeusrajoitukset auton mittaristossa. Jos järjestelmä tunnistaa kielletyn ajosuunnan merkin, se ilmoittaa siitä mittaristoon ilmestyvällä kuvalla ja varoitusäänen avulla. Erityisen kätevä kaupunkiajossa, jolloin nopeudet saattavat vaihdella paljonkin ja ne kielletyt ajosuunnat ärsyttävät aina yhtä paljon!
Katveavustin valvoo auton ympärillä tapahtuvaa liikennettä myös sieltä mihin itse aina näe. Jos järjestelmä havaitsee toisen auton valvottavalla alueella, kyseisen puoleisessa ulkopeilissä näkyy punainen varoituskolmio. Jos tätä varoitusta ei itse ehdi huomata vaan heittää vilkun kehiin, varoitusvalo alkaa vilkkua ja ääntelee varoittavasti. Jos kaistanvaihto jatkuu varoituksista huolimatta, järjestelmä voi varoittaa ajolinjaa korjaavilla jarrutuksilla. Sitten jos sattuu keskittymään johonkin muuhun hieman rajummin, reagoi järjestelmä puolestasi ja ohjaa jarrutuksilla auton pois sieltä mihin se ei yksinkertaisesti olisi mahtunut ilman pellin ryttäämistä.
Nelivetoinen auto tuntuu erityisesti näin liukkaalla kelillä turvalliselta valinnalta ja monet tämän GLE:n ominaisuuksista ovat nyt todella tarpeellisia Suomen keleihin. Kokonaisuutena yllättävän helppo hallita ja siitä turvallisuuden tunteesta annan kyllä täydet sata pojoa! Kiihtyi isoksi autoksi todella hyvin, eikä tällä tosiaan jäädä jalkoihin.
Nyt täytyy pitää pientä autopalaveria herran kanssa ja pohtia, mikä ja minkä kokoinen auto olisi tämän perheen tarpeisiin paras vaihtoehto. Tämä koeajokiertue oli ehdottomasti hyvä tapa selvittää minkälainen auto olisi itselleni paras vaihtoehto.
<3 -E
Minäkin haluaisin toteutuvan tuollaisen haaveen jokin päivä! Ihan jokaisella ei meinaan tollaseen ole varaa, joten be happy 😉
Elli kyllä koeajoja voi tehdä meistä jokainen 🙂 Toki nyt täytyy miettiä budjetteja että mihin sitä olisi sitten lopulta varaa.
Nyt on ainakin hyvä käsitys siitä millaista hakee ja mikä autossa on tärkeetä. -E
GLC -malli; sopivasti sekä pientä että suurta 😀 ajettavuudeltaan erittäin tehokas ja käytännöllinen joka tilanteessa!
Hyvää alkanutta vuotta! 🙂
Hei kiitti vinkistä Ella 😉 Samoin myös sinne! -E
Kokokuva autosta olis ollu kiva 🙂 että.miten iso toi todellisuudessa on ..
Lisätty 🙂 -E
Niin kauniita kuvia! Kerrothan sitten mihin päädyit? 🙂
Kiitos Aino 🙂 Joo varmasti, vaikeita päätöksiä nämä autojutut 😀 -E
Siis vau!! Oon aina ollut enemmän Audi-tyttöjä
mut tää vaikuttaa kyl hyvältä. 🙂
Saako udella, lahjoittaako MB valitsemasi auton sulle?
Moikka E,
Voi kun lahjoittaisikin 😀 Ei valitettavasti. Muutenkin jokaisellahan meistä on mahdollsisuus koeajaa autoja ennen ostopäätöstä, muistan että me tehtiin iskän kanssa sitä paljonkin ja näyttää jääneen vaihde päälle! -E
Jos mä joskus hankkisin auton, se olis just joku tällainen iso kaara, eikä siinä kyllä paina tippaakaan se että on lapsia, lemmikkejä tai kivoja lisävarusteita tai ominaisuuksia eikä ees se mitä puoliso olisi mieltä – ihan vaan siks että mä voisin ja tämmösenä mini-ihmisenä iso nyt vaan on parempaa ?
Oikeesti mun unelma-auto olis Land Roverin Defender tai Freelander, jotka kumpikin olis äärettömän epäkäytännöllisiä mun oikeisiin tarpeisiin nähden, mut eihän unelmilla ookaan logiikkaa… Ja sit toisaalta, kun ei oo edes ajokorttia, ei tarvi tyytyäkään kuin unelmoimaan ?
Eli se johtuu ehkä siitä koosta?! 😀 Voi meitä minityyppejä oikeesti.
Siis tää on just tää dilemma, että kumpaa itsessään sitten kuuntelee enemmän – järkeä vai sitä tunnetta? Vai voiko olla vaan sekoitus molempia?
Ei mun mielestä lainkaan helppoa päättää mikä on itselleen paras vaihtoehto, kun ei sitä viittis koko ajan vaihtaakaan 🙂
-E
Kyllä mä luulen, että kyse on just koosta, tai ainakin mä oon aina selittänyt lähes kaiken tästä superäärimmäisyyksien ihannoinnista just sillä – joko pitää todistaa että vaikka mä oon hobitin ja teletapin risteytys, en oo mikään hentoinen suojeltava lapsi (erityisen vahvasti meiningillä äijät turpa kii, mä tasan kannan tän sohvan vaikka yksin varsinkin nyt kun erehdyit epäilemään etten muka pystyis), tai sitten värkätään niin pikkutarkkaa ja pientä kuin mahdollista, koska mulla nyt vaan on pienet sormet että mä voin ?
Tasapaino ois vissiin hyvä, mut ei todellakaan mun vahvin laji ?
Kuulostaa tutulta uhoamiselta 😀 haha! -E
Lähipiirissä oli juuri kuolema liikenneonnettomuudessa, eikä ollut mikään kiihdytyskisapate kyseessä vaan fiksu lupaava nuori. Kaikella ystävällisyydellä: porkkanoiden penkominen ei kuulu ajoon, piste. Eikä ole mitenkään tyylikästä ilmoittaa tarvitsevansa teknistä apua koska ei jaksa seurata liikennettä. Tykkään kovasti blogistasi mutta tämä oli pakko kommentoida, tätä lukavat niin monet, se hetken herpaantuminen voi viedä sinun mutta myös viattoman ohikulkijan hengen.
Todella tärkeä asia ja olen siitä kanssasi samaa mieltä. Pientä keveyttä teksissäni ehdottomasti on, eikä tämä ehkä ole
kovin osuva ottaen huomioon millaista asiaa joudut varmasti juuri nyt käsittelemään. Mutta en varmasti vaaranna liikennettä, pahoitteluni jos
sen näin saattoi tästä jotenkin ymmärtää. Tarkoituksenani oli tuoda auton turvallisuus asioita esiin, jotka ovat erittäin loppuun hiottuja.
Voimia sinne <3 -E
Ihan mahtavan näköinen auto! 🙂 kiitos positiivisesta blogista ja inspiroivista teksteistäsi! Saanko kysyä että mitä merkkiä/ mistä ovat kuvissa olevat kenkäsi?
Moikka Petra,
Kiitos ihanasta palautteesta 🙂 Kengät ovat Haglöfsin, viime talven malli jo itseasiassa mutta pysyneet tosi hyvässä kunnossa! -E
Kiva että autojen turvallisuus menee eteenpäin, mutta särähti kyllä korvaan porkkanan penkomiset ja muut puuhastelut ajon aikana. Siellä liikenteessä kun harvemmin ollaan ihan yksin eivätkä lisävarusteet koskaan korvaa kuljettajan omaa tarkkaavaisuutta…
Ensimmäistä kertaa eksyin tänne. Itse kolmen lapsen äitinä (joka haluaa jättää lapsille myös puhtaan ympäristön) kaksi tärkeintä asiaa autoon liittyen on tila (eli tarvitsisimme varmaan tila-auton) ja auton päästöt. Jos mersulta löytyisi vaihtoehto, se voisi olla mersu. Jotenkin auton ulkoinen habitus muuten on aika lailla “ihan sama”- meininkiä. Toki väri sais olla mieluinen kun sitä joutuisi katselemaan aika pitkään. Asun alueella, jossa pyörii paljon mersuja, audeja, volvoja, bemareita, porcheja yms. ja toivoisin siellä niiden seassa jalan liikkuessani kuskien jättävän ne porkkanat ja kännykät sekä hölläävän vähän kaasujalkaa. Ehkä ei ollut vastaus, mitä hait mutta pelkään noiden pienten puolesta. Varsinkin kun esikoinen aloittaa koulun ensi vuonna ja joutuu kulkemaan yksin koulumatkat.
Jään seuraamaan blogiasi, vaikutat mielenkiintoiselta tyypiltä.
Iiris blogista aitikuosiin.blogspot.fi
Kiitos Iiris kommentista 🙂 Ehdottomasti varovaisuutta liikenteessä ja erityisesti noiden pienien kulkijoiden osalta.
Tarkkaavaisuutta erityisesti suojateillä tarvitaan lisää ainakin pääkaupunkiseudulla. (plus ne heijastimet!)
-E