Blogi Kauneus Muoti

IVALO:n huippumuoti luo kestävää kehitystä

eeviteittinen_huippumuoti_kestava_kehitys_IVALOEettisyys ja laatu ovat asioita, joiden pitäisi koskettaa meitä jokaista. Monelle meistä se tuntuu kuitenkin vielä vieraalta, tai hankalalta toteuttaa. Haluaisimme vaikuttaa, mutta emme välttämättä tiedä miten. Ostokäyttäytyminen on yksi tärkeimmistä askelista, sillä meistä jokainen voi itse valinnoillaan vaikuttaa siihen, mihin suuntaan maailma menee. Tiedän, että se kaikki tuntuu pieneltä isossa massassa. Muutokset tapahtuvat kuitenkin usein pienin askelin, niin myös tämä seuraava. Huomioitava tosiseikka kuitenkin on, että pienet askeleet tekevät isoja muutoksia. Yksin emme ole mitään, mutta yhdessä meissä on voimaa ja muutosta.

Olen se sometyyppi, joka käyttää usein samoja vaatteita vuodesta toiseen. Kuvissa pyörii monesti samoja vaatteita, mutta entä sitten? Miksi ostaisin vain ostamisen ilosta? Nykyään minulla tarvitsee olla tarve, jotta ostan. Olen jo joskus nuorena ollut se kuluttaja, joka halusi ostaa viikonlopuille aina uusia vaatteita. En ajatellut ostojani sen enempää. Mielessäni oli ainoastaan se, kuinka edullisesti voisin uuden biletopin itselleni hankkia. Näin kuusi vuotta myöhemmin ajattelen asioista toisin. Ostan vain välttämättömät asiat ja kun ostan, ostan mielelläni fiksummin. Siitä tulee nimittäin aina hyvä fiilis, kun valitsee laadukkaita ja eettisesti tuotettuja vaatteita. Niitä jotenkin arvostaa ihan eri tavalla, joka näkyy myös siinä kuinka vaatetta kantaa. Sen pitää tuntua joltakin. Oma ajattelumalli, sekä valinnat muuttuvat vähitellen, mutta varmasti. Hyvä niin, sillä vaihtoehtoja ei enää ole.

eeviteittinen_Marita_huurinainen_talvitakki_IVALO

Panostan nykyään mieluummin laatuun ja eettisyyteen, kuin siihen paljon himoittuun määrään. Tämä ilmiö on havaittavissa ihan globaalisti. Heräämme vähitellen. Maailma vaatii meiltä nyt isojakin muutoksia. Tiedän että mietit samaa kuin minä aikoinaan; “Laatu on kallista ja eettisyys tylsää”, “Vaikuttaminen tuntuu hankalalta, en minä osaa”. Olen pohtinut samoja asioita ja päättänyt siitä huolimatta lähteä liikkeelle jostakin. Muodin kuluttamisessa ja ostamisessa on tapahtunut iso muutos. Vaikka yksittäinen summa olisikin korkeampi, kuin “fast fashion” vaatekaupoista hankittuna, palvelee tuote usein jokaisen sentin takaisin. Tuote on laadukaampi, jolloin kestää kulutusta jopa läpi elämän. Tuote on valmistettu eettisesti, esimerkiksi ilman lapsityövoimaa ja pakkotyötä, sekä valmistuksessa on huomioitu työturvallisuus, oikeudenmukainen palkkajärjestelmä, sekä maltilliset työajat. Tuotteen takana on tarina.

Mainonnassa ja vaatteiden merkinnöissä annetaan monesti kuluttajille tyhjiä lupauksia, tai viesti on jollakin tavoin harhaanjohtava – myös minä olen mennyt useasti halpaan vaatteiden ja luonnonkosmetiikan osalta. Joidenkin tuotteiden kohdalla eettisyys voi tarkoittaa vain muutaman ympäristönormin noudattamista. Tuotteen eettisyys ei välttämättä ole takuu, joka onkin ainakin itselleni ollut viime vuosina varsin ongelmallinen pulma. Olen tietoisesti halunnut vaikuttaa valinnoillani. Opettelen kuitenkin edelleen. Kierrätän myös paljon vaatteita ja annan niitä eteenpäin. Itselleni on tärkeää, että vaatteiden ikä olisi mahdollisimman pitkä. Huippumuoti on laadukasta ja tarkkaan mietittyä – kuinka se voisi olla tylsää? Pitää vain löytää ne itseään kiehtovimmat suunnittelijat, jotka on muuten nykyään todella helppoa löytää.

Olen miettinyt paljon omaa asemaani ja rooliani tässä kaikessa. Joskus omat teot ja valinnat tuntuvat todella pieniltä kaiken kaaoksen keskellä. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että pienestä voi kasvaa jotain pysyvää. Olen halunnut kantaa oman korteni kekoon jollakin tavalla ja ensimmäinen iso herääminen tapahtui kun tutustuin IVALO-verkkokauppaan. Se oli vastaus osto-ongelmaani. Täältä löytäisin suomalaista, sekä kansainvälistä huippumuotia, jossa vastuullisuus ja eettisyys kohtaisivat. Eikä minua houkuttelevan muodin tarvitse aina olla edes älyttömän kallista, ollakseen laadukasta, eettistä ja mielenkiintoista. Huomionarvoista itselleni oli myös yhden talvitakin ostaminen, sen sijaan että ostaisin saman ajan sisällä viisi uutta talvitakkia. Shoppailu muuttui jälleen helpoksi. Yksi verkkokauppa, joka tarjosi minulle kuluttajan kaiken sen, mitä halusin. Halusin tukea sitä paitsi kuluttajana, myös vaikuttajana. Ei mennyt aikaakaan, kun solmin Ambassador yhteistyön IVALO:n kanssa. Koin tekeväni jotain, millä on merkitystä. Nyt omistan kyseisestä brändistä pienen osan ja pääsen vaikuttamaan. Nyt myös teillä jokaisella on mahdollisuus tähän samaan  joukkorahoituksen kautta. Tehdään yhdessä aikaan muutos. Sattumia ei ole, mutta merkityksiä kyllä.eeviteittinen_laadukasta_eettista_huippumuotia_kaikille_IVALO_nettikauppa

Mikä on IVALO?

IVALOn kautta kuluttajat voivat ostaa suoraan tuotteita yli 348 eettiseltä ja nousevalta muotibrändiltä 17 eri maasta (200+ brändiä livenä palvelussa). IVALOlla ei ole omaa varastoa, sillä jokainen muotibrändi vastaa tuotteiden toimituksesta, sekä tuotetietojen lisäämisestä henkilökohtaisesti. Ehkä siksi olen kokenut palvelun olevan henkilökohtaisempaa.  IVALO on toiminut vuodesta 2016, minkä aikana se on rakentanut toimivan teknologian, sekä hankkinut palveluun laajan ja kuluttajia kiinnostavan sisällön. Olen itse löytänyt lukuisilta suomalaisilta muotisuunnittelijoilta aivan ihania tuotteita, joita olen kipeästi kaivannut vaatekaappiini. Toimitus on sujunut aivan loistavasti! Jokainen vaate kertoo laadusta, yksityiskohtien hiomisesta ja siitä, ettei mitään valmisteta turhaan. Yrittäjänä arvostan suuresti suomalaista suunnittelua ja yrittäjyyttä. Ehkä myös siksi koen tämän hyvin henkilökohtaisena missiona.

Vaatteiden kulutus on räjähtänyt muutamassa vuosikymmenessä muun muassa kansainvälisen kaupan vapautumisen myötä. Vuonna 2000  vaatetuotanto työllisti globaalisti 20 miljoonaa työntekijää (lähde SASK). Siksi muutos on välttämätöntä, jotta koko homma ei räjähdä käsiin. Ruokateollisuuskin on kuullut meitä kuluttajia ja vastannut lopulta siihen varovaisesti, mutta varmasti. Uskon saman muutoksen olevan käsillä myös muodin osalta. Parasta on, että meistä jokainen voi vaikuttaa siihen, mihin suuntaan maailma on menossa.

eeviteittinen_blogi_kestavakehitys_IVALO_joukkorahoitus

Tällä hetkellä kuluttajan on lähes mahdotonta löytää uusia, nousevia sekä mielenkiintoisia brändejä, joilla olisi samalla myös vahvat eettiset arvot. Siksi siis IVALO. Eettisen muodin verkkokauppa kasvaa 29,5 % vuodessa  – hyvää edistystä! Eettinen muoti on jo tällä hetkellä 1,2 miljardin dollarin markkina. Samaan aikaan laadukkaita, eettisiä ja nousevia muotibrändejä on globaalisti useita tuhansia, mutta näiltä brändeiltä puuttuu helppo tapa tavoittaa kuluttajat. Useat näistä brändeistä on jo huomioitu kansainvälisissä muotilehdissä ja muotiviikoilla ja niillä on selkeästi kasvava liikevaihto, mutta liiketoiminnan kasvun ongelmana on laajemman asiakaskunnan tavoittaminen. Siksi siis jälleen, IVALO.

IVALO ei ole vain eettisen ja nousevan muodin kauppapaikka, vaan yhteisö johon kuuluu 348 muotibrändiä, n. 100 mielipidevaikuttajaa sekä tuhansia asiakkaita, jotka kaikki jakavat saman arvostuksen laadukkaita, ympäristöä huomioivia ja aikaa kestäviä tuotteita kohtaan. Jos koet asian yhtä omaksesi kuin me, lähde mukaan vaikuttamaan joukkorahoituksen avulla.

“Eettinen muoti on yksi nopeimmin kasvavista muodin segmenteistä ja siltä puuttuu globaali markkinapaikka, josta kuluttajat löytävät kiinnostavia tuotteita maailmanlaajuisesti. IVALOn tavoite on olla maailman laajin eettisen ja nousevan muodin markkinapaikka sekä yhteisö vuoteen 2023 mennessä. Palvelun taustalla on useita menestyneitä sijoittajia kuten: Peter Vesterbacka, Pekka Mattila, Jaakko Rauramo, Eduard Paulig, Gorilla Ventures ja Jaakko Kankaanpää sekä kasa Suomen eturivin mielipidevaikuttajia kuten: Saimi Hoyer, Jenni Rotonen, Tuija Pehkonen, Henriikka Simojoki, Stella Harasek, Ida Hanhiniemi, Janni Hussi ja Eevi Teittinen.”

Klikkaa, jos haluat olla mukana vaikuttamassa !

Love, E <3

Takki – Untamo padded coat by Marita Huurinainen *täältä